fredag 19 augusti 2011

investera eller amortera?


Som medlem i unga aktiesparare sen några år har jag tilltalats av aktieinvesteringar som sparandeform av flera skäl. Dels är det kul att äga något som jag tror på, och att få använda sin analysförmåga för att hitta rätt aktier. Men med den pågående börskraschen (och även innan) har jag börjat tvivla på börsen som investeringsform allt mer. Tidningen aktiespararen verkar sakna svar och vettiga analyser på varför börsen går ner, trots att det har hängt i luften i alla fall 3 månader enligt min analys (inspirerad av bloggare som cornucopia?).

Jag har sålt mitt lilla innehav innan den värsta nedgången, men lite för mycket spekulerande på kortsiktiga uppåtrekyler gav mig en förlust. Dessutom köpte jag lite mindre poster i Fortum och EON. Detta var ju dömt att misslyckas, men jag ser det som läropengar. Det jag borde ha gjort är att följa min magkänsla och ta negativa positioner, men min likvid är så pass liten att det inte skulle ge några större vinster, trots en större uppgång nu i augusti.

Nu är jag helt likvid, vilket känns som ett bra beslut, då jag har bestämt mig för att det bästa jag kan göra är att börja amortera på min ganska rejäla CSN-skuld. Räntan är i år drygt 4 %, vilket ett sparkonto inte kan slå, och synnerligen inte börsen heller. Konstigt att jag inte har tänkt på detta tidigare. Men lever vi i ett samhälle som har haft historiskt låga räntor, en låne-kultur och en i stora delar god börsutveckling blir man lätt förblindad. Så pengarna åker in på sparkontot för tillfället och går förhoppnings snart in till CSN. Men det känns bra att hålla en viss budget också så lite mer sparat är klokt innan jag ger CSN lite pengar.




Mitt mål för 2011 i sparande är 30 tkr.

Just nu ligger jag på 21,2 tkr - en liten nedgång från förra månaden som kan förklaras av semestertider med ökande utgifter. Budgetdisciplinen har ju varit sådär :) men det tar jag snart igen!

Jag misstänker att de flesta som sparar i aktier gör det med pengar man kan förlora och därför ofta redan har amorterat av sina lån - eller är det många, mig inräknad, som har avstått att amortera extra på sina lån?

1 kommentar:

  1. Men!
    Börsen är ju helt meningslöst och har inget berättigande i en värld som bygger på någon slags ekonomisk rättvisa.
    Läs till exempel den här:
    http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9187670453
    (har den om du vill låna)
    :-)

    SvaraRadera