onsdag 15 juni 2011

min sparstrategi

Jag tycker överlag att det ekonomiska läget ser ganska dystert ut. Finanskrisen i USA har fortfarande effekter på den amerikanska ekonomin med hög arbetslöshet och en begynnande inflation. Kollade in filmen överdos ikväll och det ser onekligen ut som att den låga räntan i USA tillsammans med stora stödpaket kan ha bäddat för en ny stor finanskris.

Vi i Sverige har sett bostadspriserna öka mycket snabbt och cornucopia? menar att vi står inför en krasch på bostadsmarknaden framöver. Jag håller med honom om mycket men tror samtidigt att det inte alls kommer att gå lika illa som på 90-talet om det inte sker en stor krasch globalt. Men jag är glad att jag inte har köpt eller planerar att köpa en dyr bostadsrätt just nu, hellre bor jag i sketen studentkorridor i andra-hand. Mina föräldrars förlustaffär på 90-talet har lärt mig att räntan kan gå upp MYCKET och att det är väldigt jobbigt att sälja med förlust.

Har sålt lite ur min depå på aktieinvest, mest för att rensa upp (det var små andelsposter). Men också för att jag inte känner för att sitta på så mycket aktier just nu. Tänkte sätta det mesta på mitt sparkonto hos marginalen framöver och fortsätta köpa min aktieindexfond topp sverige och börja spara i något mer investmentbolag.

J

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar